روز جهانی کتاب و کتابخوانی

برخی از افراد خواندن کتاب را فرصتی برای کسب آرامش در نظر می‌گیرند و البته عده‌ای دیگر آن را به‌ عنوان بخشی از فعالیت‌های روزانه‌ی خود قرار می‌دهند، اگرچه در این‌ بین افرادی هستند که معتقدند کتاب‌خوانی از علاقه‌مندی‌های آنها نمی‌باشد. شاید یکی از مهم‌ترین دلایلی که چنین افرادی تمایلی به مطالعه ندارند، مواجه نشدن آنها با کتاب موردعلاقه‌شان باشد. خوب می‌دانیم که امروزه همه‌ چیز با جزئی‌ترین نکات و بدون محدودیت در کتاب‌ها ثبت‌شده‌اند. مهم نیست که شما به کدام موضوع علاقه‌مند باشید، کتاب‌ها همواره به‌طور جامع موضوع موردنظر شما را پوشش می‌دهند. تنها کافی است کتاب مخصوص خود را انتخاب کنید.

تاریخچه روز کتاب خوانی

هرساله از روز ششم دسامبر معادل با ۱۵ شهریور، به‌عنوان روز جهانی کتاب و کتابخوانی یاد می‌شود. اولین جشن روز کتاب‌خوانی به اواخر دهه اول سال ۲۰۰۰ بازمی‌گردد. برگزاری چنین روزی ایده یک شخص کتابدار بود که قصد ترغیب جوانان به خواندن کتاب را داشت.

در سال ۱۴۵۵ میلادی، فرصت خواندن کتاب چاپ شده به لطف کتاب مقدس گوتنبرگ، به مردم سراسر جهان داده شد. در واقع این کتاب اولین نوشته‌هایی بود که در غرب به‌صورت انبوه، چاپ شد. این محصول نخستین بار در ماینتس آلمان تولید گردید. همان‌طور که از نام  کتاب پیداست، این کتاب نوعی متون مقدس است. این محصول توسط یوهان گوتنبرگ و به زبان لاتین نوشته‌شده است.

چگونه روز جهانی کتاب و کتابخوانی را جشن بگیریم؟

تشویق به کتاب خوانی

بهترین راه برای گرامی داشت چنین روزی هدیه دادن کتاب مورد علاقه به خود و یا نزدیکانتان می‌باشد.اگر به خواندن کتاب عادت ندارید، لازم نیست تا خود را مجبور به خواندن کامل یک کتاب کنید. گاهی خواندن بخش‌هایی کوتاه از یک کتاب شما را ذره‌ ذره ترغیب به خواندن تمام صفحات آن می‌کند، بطوریکه ممکن است حتی خودتان هم از چنین وضعیتی تعجب کنید. توصیه می‌شود تا از چنین فرصتی استفاده کرده و “خودِ کتابخوانتان” را فعال کنید. شاید آرامش و لذتی تازه را در این آزمایش یک روزه بیابید که تا سالیان دیگر آن را رها نکنید.

یکی از کارهای مهمی که انجام آن بر عهده‌ی پدران و مادران و حتی خواهر و برادران بزرگ‌تر می‌باشد، همراهی با کودکان در حین کتابخوانی و ترغیب آنها به بیشتر خواندن می‌باشد، همچنین می‌توانید در راستای محقق ساختن این امر، کتاب‌هایی را که قبلاً یکبار خوانده‌اید را به کتابخانه مدارس و یا کتابخانه‌ های عمومی اهدا کنید.

اگرچه این روز احتمالاً با در نظر گرفتن کتاب‌ های چاپی تصور شده بود، اما کتاب‌ های الکترونیکی به همان اندازه برای جشن گرفتن روز کتابخوانی مناسب هستند. هدف اصلی این روز تشویق به خواندن است، زیرا هر دو کتاب داستانی و غیرداستانی چشم‌اندازهای ناشناخته عظیمی را برای ذهن پرسشگران باز می‌کنند.

خواندن کتاب آرامش بخش است. . .
از این فرصت استفاده کنید تا برای یک روز، روح و ذهن پر مشغله ی خود را تسلی بخشید.

دوست کتاب خوانی بیابید

یکی از دیگر کارهایی که منجر به ایجاد اشتیاق برای کتابخوانی در یک فرد می‌گردد، پیدا کردن یک دوست کتابخوان می‌باشد. حضور یک همراه کتابخوان نظیر دوست، همکار و حتی گاهی آشنا شدن با افراد جدید در باشگاه‌ های کتابخوانی انگیزه‌ ی شما را برای بررسی و خواندن یک کتاب دو چندان می‌کند، چراکه حالا شما می‌دانید که یک یا چندین گوش شنوا برای شنیدن و درک احساسات و یا گاهی انتقادات شما، پس از یک تجربه‌ی خواندنی، در انتظار شماست.

حضور یافتن در جلسات باشگاه های کتابخوانی

اگر در اطراف خود دوست و آشنای کتابخوان سراغ ندارید، بهترین راهکار پیوست به باشگاه‌های کتابخوانی می‌باشد. البته اگر به هر دلیلی تمایل ندارید تا به‌صورت حضوری در  جلسات حاضر شوید، می‌توانید به یک باشگاه کتاب آنلاین بپیوندید. باشگاه‌ های کتاب بسیار سرگرم‌ کننده هستند. شما می‌توانید نظرات خود را درباره یک کتاب خوب با دیگران به اشتراک بگذارید. اگر شما در حال حاضر عضو یک باشگاه کتاب هستید، چرا از روز خواندن کتاب استفاده نکنید تا برای آنها جشن کتاب ترتیب دهید؟ می‌توانید همه اعضای باشگاه کتاب را به‌صورت آنلاین دعوت کرده و درباره یک کتاب بحث کنید.

سازمان دهی کتاب های خریداری شده

یکی از دیگر راه‌های جشن گرفتن روز کتاب‌خوانی سازماندهی کتاب‌هایتان است. آیا تعداد زیادی کتاب پراکنده دارید؟ آیا شما کتاب خانه ای پر از کتاب دارید که به‌سادگی گرد و خاک جمع می‌کند؟ اگر چنین است، اکنون فرصت مناسبی برای سازماندهی کتاب‌های شما خواهد بود. شما می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام کتاب را نگه‌ دارید و کدام کتاب را دو بار نخوانید. در مورد کتاب‌هایی که نمی‌خواهید بیش از یکبار خوانده شوند، چند انتخاب دارید. می‌توانید آنها را به یک کتابفروشی دست‌دوم ببرید، آنها را به صورت آنلاین بفروشید، یا آنها را به یک موسسه خیریه اهدا کنید. بستگی به خودتان دارد. باید ببینید که در کدام حالت احساس بهتری خواهید داشت. به‌هرحال، بهم‌ ریختگی می‌تواند باعث ایجاد هرج‌ و مرج در ذهن شود، و این می‌تواند آرامش و استقبال کامل از یک کتاب خوب را برای شما غیرممکن سازد.